Sunday, December 30, 2012

13 : 50.

bismillah

**Nota remeh -- buat jiwa yang lemah.

Hati kita (aku) ini ada macam-macam rasa yang kadang-kadang kita sendiri tak mampu untuk tafsir. Agak-agak kenapa? Padahal hati kita ini ada dalam jasad kita yang ada setiap masa dengan kita meski dalam senang atau susah. Sedarlah kita yang sebenarnya, hati kita ini malah jasad yang kita ada ini adalah milik Allah. Hati yang sentiasa ada dalam jasad kita ini kita tak dapat untuk tafsir apatah lagi masa depan yang sentiasa ada di hadapan kita, makanya tidak akan kita pernah tahu sehinggalah kita melaluinya. Allah!

Allah! Payah rupanya untuk tafsir hati ini.

--

Monolog kosong I

"Tett!" Mesej masuk.

"Along, pinjam baju muslimah bawa balik sekolah!"

"Baju apakah? Yang mana satu?"

"Yang mana-mana je la."

"Bawa la. :) ..."

Senyum terus saja menguntum tanpa dipaksa. Ikhlas. :) Moga ini permulaan untuk yang seterusnya. Amiin. Senyum.


--


Monolog kosong II

27 Dec 2012

Lokasi : Luar Makmal Bioserasi
Masa : 5++ pm

Tett...tett...tett telefon Kak De untuk update kerja sekolah sebelum balik asrama pada 28 Dec 2012. Telefon diangkat dan terus diberi pada mak.

Mak : "Kak De pengsan tadi."
Saya : "Erkkkk...kenapa?"
Mak : "Tak tahulah, dia tengah duduk lipat baju, lepas tu terus terbaring pengsan..."
Saya : "Erkkkkkk (semakin pelik)...macam mana boleh pengsan padahal tengah duduk?"
Mak : "Ntah la Kak De aok tu, tengok darah pun da boleh pengsan...(cerita ini berlarutan)"

Adik yang satu ini, Allah, moga Allah pelihara Kak De dan kuatkan dia!

--

Monolog kosong III

Dua tiga menjak sejak menjadi pelajar tahun akhir ini, sejak bercinta dengan En. SK, berteman dengan SV yang "hebat-hebat" ini, rasanya sungguh banyak aku merungut. Allah, astaghfirullah. Pernahkah satu hari aku bebas dari merungut. Allah. T_T. Menyesal rasanya dengan apa yang telah keluar dari mulut ini. Padahal ini lah takdir dari-Nya. Mulutku, tak henti mengatakan perancanganNya yang terhebat, tapi dengan mulut ini juga aku berkeluh kesah dengan rancangan yang ditetapkannya. Allah. Panas mata rasanya. Allah, Allah, Allah. Jauh aku rasakan diri ini dariMu. Allahuakbar. Sedarlah diri Allah sedang menduga. Moga tiada lagi keluh kesah selepas ini malah yang ada hanya rasa syukur dan senyum walau sukar dan susah sekalipun. Cukuplah hampir satu semester hanyut dalam perasaan-perasaan negatif dengan apa yang berlaku. Moga 5-6 bulan yang berbaki penuh dengan hati yang sarat dengan rasa keinsafan dan kesyukuran.

*Eh, berbaki sehari sebelum tahun baru, mungkin boleh masuk sekali dalam azam. Amiin...amiin...amiin.
**Moga di'teguh'kan hati!.

--

Monolog kosong IV

Punya hati dan "rasa" itu satu nikmat besar kan!
Nikmat besar yang akan jadi madu bila disisip dengan iman!
Nikmat besar yang akan jadi hempedu bila dijamah oleh satan dan nafsu!

hmm.

"Kita sebenarnya masih bertuah kerana merasakan kekosongan, kerana kita sekurangnya tahu ada sesuatu yang 'tidak kena'. Mungkin ada orang berada dalam kekosongan tanpa menyedarinya, sebab tidak pernah pun ia keluar dari 'kekosongan'.

Apa yang membezakan manusia?
Impiannya? Cintanya?
Deritanya? Tanggungjawabnya?

'Ada orang ke mana-mana mencari kebahagiaan diri,
ada orang yang ke manapun ia pergi, menimbulkan kebahagiaan.'

Mungkin kita harus berhenti mencari, dan mula memberi.

Tuan sendiri tahu kan bagaimana perasaannya tiba-tiba hilang rasa. Dan tuan tahu juga bagaimana perasaanya melihat orang lain memaksa dirinya, lalu hasilnya tersangkak.
Lalu tiba-tiba, helai-helai kosong itu menjadi lebih arif." --Tepianmuara.

Kosong, bahagia, berhenti mencari, memberi, rasa!!!

__________________

"dan aku tidak (menyatakan) diriku bebas (dari kesalahan) kerana sesungguhnya nafsu itu selalu mendorong kepada kejahatan, kecuali (nafsu) yang diberi rahmat oleh Tuhanku. sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, Maha Penyayang". (Yusuf: 53)


Wassalam. 

##Melangkah ke makmal di hujung minggu dengan senyum! Kerana rasa diri istimewa~ :)


Thursday, December 13, 2012

12 : 13

bismillah

Pilihlah al-Quran dan sunnah sebagai talimu, agar sampai ke destinasi akhir mu, syurga.
Meski payah dan sering kali goyah dengan angin yang melintang,
Yakinlah, tali ini yang akan membawamu ke sana.


Terkadang kita diuji untuk kita kembali semula ke jalan yang benar.
Jalan yang bakal membawa kita syurga.

O Allah, yang membolak balikkan hati.
Tetapkan hatiku untuk tetap berada di jalan juang-Mu.

Jauhkan aku dari sesuatu yang menyebabkan aku jauh dari-Mu.

Thursday, November 8, 2012

Penyejuk hati; (i)

Bismillah

Antara yang 'tersejuk' di KTSN 1. :)

22 : 30 - 11072012
[syukur punya mata untuk melihat dan punya hati untuk menghayati]

merungkai rasa hati yang pemilik mutlaknya adalah Dia.
Ye, Dia! Yang meletakkan kita ibarat sampan di laut,
menghadapi gelora nya laut bila dilanda badai,
menghayati tenangnya air bila disimbah damai,
kadang kala tersalah arah dan kembali semula,
namun, tujuan kita adalah sama.
Pelabuhan akhir kita sama!
Ye, sama!
:)

08 : 47
11082012
Temerloh Road



Monday, October 15, 2012

05 : 04

Bismillah

Post ke-2 dalam masa satu hari yang cuma berbeza lebih kurang satu jam.

Dalam usaha mencari ketenangan hakiki, ku temui ini :

Allah`s Good Pleasure was on the Believers when they swore Fealty to thee under the Tree: He knew what was in their hearts, and He sent down Tranquillity to them and He rewarded them with a speedy Victory. [Al-Fath : 18]

Sungguhlah Allah itu dekat dan Dia lebih mengetahui apa yang ada dalam hati hamba-Nya. T_T. Ayat pertama yang diri ini belek dan ini hasilnya. Allah. Jahil, lagha sungguh hamba-Mu ini. Allah, Allah, Allah! Pemujuk hati paling hebat, Dia yang ciptakan diri ini dan Dialah yang lebih mengetahui perihal diri ini. Sesi berdialog dengan Pencipta. Meminta dan merayu segalanya! Sungguh tidak malu hamba-Mu ini. Berbuat salah, tapi tetap meminta kepada-Mu. Allah!. :''(
"Allah, kuatkan, tunjukkan, sabarkan aku dengan apa yang Engkau takdirkan." :"(
___________________________________________________
#Allah dah bagi signal, tak ada alasan lagi untuk aku terus dalam noda! Jangan sampai Allah murka! Nauzubillah!
##Teringat peristiwa pagi semalam (14102012), Allah tegur secara terang yang hambluminannas aku masih kurang (kurang adab mungkin, lebih direct). Akan dibaiki! Allah! Kurniakan aku dengan hati yang sensitif dengan apa yang berlaku di sekeliling ku!
###Terima kasih Allah, tidak biarkan aku terus dalam "dunia" ku sendiri! Terima kasih Allah, tidak tinggalkan aku sendiri! Terima kasih Allah atas "Engkau pilih Aku kali ini!". :'(
####Bila Allah tegur, itu tanda Allah masih sayang! Allahuakbar! :'(


03 : 54

bismillah

[Antara yang "menyejukkan" di K1!]

Izinkan aku untuk rasa nikmat "bahagia"!

________________________________________________________________
#Bahagia = "U'll never feel the happiness until you are the one who bring and create it! If you get it from someone, than it's a bonus for you!" (Ayong, 2012). "The feeling of free from something that burden you day by day (sin etc.)" (Fatih, 2012). 
##Muslimah ----> Mu'minah : "Jadi muslimah ini, hatinya akan selalu teruji! Makin kita jaga, makin Allah uji!" Indeed, tiada penafian!. "Allah akan uji hamba-Nya, pada titik kelemahannya!". T_T


[Ameeen, ameeen Ya Rab! (Sumber)]

Wednesday, October 3, 2012

10 : 39

bismillah

A : Awak nak tahu, kita berjuang ni bukan untuk orang lain! 
B : Errr, bukan ke berjuang ni untuk tegakkan agama kita? 
A : Perjuangkan agama kita tu, samalah macam kita perjuangkan untuk diri kita sendiri! 
B : Herrrmmmm. 
A : Kalau bukan kita, tetap akan ada orang lain yang perjuangkan agama syumul ni (At-Taubah : 9) (Hud : 57). It is not because our religion need us, but us that need it. Kalau bukan kita yang comply dan ikut semua ajaran agama kita, kita yang akan rugi. Indeed sangat rugi!. 
____________________________________
#Berjuang untuk agama tak bermakna perlu berjuang ke medan perang. Perjuangan menentang anasir yang boleh merosakkan hati juga, merupakan perjuangan menegakkan agama!. Indeed, menegakkan agama dalam hati dan diri untuk membentuk individu muslim!. ^_^


Tuesday, October 2, 2012

Random #24

bismillah

[sumber]

"mohon Kau selalu jaga hati.
iman tak selalunya menang,
nafsu tak selalunya kalah,
tapi jangan sampai
aku kecundang,
dan terus mengalah."
_______________
sis Umairah Shafei, 2010

Monday, October 1, 2012

Random #23

bismillah


A: bukankah cinta itu di hati saja, kak? 
B: dik, cinta perlu rasional. hati dan akalmu perlu seimbang. 
A: tapi, bukankah perempuan makhluk emosi? akak cuba mengajar saya menentang fitrah?  
B : tapi, jangan dilupa dik. Muslimah juga ada iman. dan iman itu akan menyuarakan kebenaran. (al-hadid:28) (al-anfal:29)
A: hermmmm. 
B: perjalanan sepasang, bukan sehari dua, dik. harusnya, sampai Syurga! binalah iman, moga cinta kita bukan semata emosional. sebelum pergi jauh, atas apa kau bina cintamu? dan ke mana mahu kau bawa? moga saja kita berdua lebih realistik! 
__________________________
Credit to : sis Umairah Shafei
#'bukankah perempuan  makhluk emosi?'
##'Muslimah juga ada iman'.!

13 : 00
















''untuk yang betul-betul mencari tenang, dosa akan selalu menyeksakan hati."
Indeed, tiada yang benar melainkan benar-benar  belaka!

Aku ingin bebas~















Sunday, September 30, 2012

Random #21
















"hati ini rumitnya bagai benang yang bersimpul, namun masih boleh dirungkai dengan kunci iman!" 
-Yang berbolak balik hatinya~

















Thursday, September 27, 2012

Random #20

bismillah walhamdulillah

"Uisy, jauh termenung? Fikir apa tu?" Tegur seorang pak cik sambil beliau mengayun-ayunkan tangannya depan mata. Dalam ramai-ramai orang di kafe tadi, respon spontan pak cik tadi memang me"nyegan"kan. Entah lah, sejak dua menjak ni banyak sangat perkara yang bermain-main dalam minda ni. Baik masalah peribadi, akademik etc. Tanpa sedar yang diri sendiri sebenarnya sedang mengelamun. Tersipu-sipu menidakkan soalan pak cik tadi. Berseorangan memang menambahkan kebarangkalian untuk fikiran jauh melayang entah ke mana. Makan minum memang tak terurus 1-2 minggu ni.

"Aisy, Fatihah! Please be nice to your ownself!"

Tapi, dalam ketidakurusan diri 1-2 minggu ini dengan "aktiviti" yang tak habis-habis, bila tak berjumpa sehari, saya jadi rindu untuk melihat wajah-wajah penenang hati para mujahid. Indah, walau tanpa secalit solekan. Sejuk, sesejuk air dingin yang menghilangkan dahaga di tengah kepanasan. Tenang, setenang air yang mengalir. Sungguh mendamaikan hati. Senyum. Moga kita tetap terus berada dalam jalan "ini". Jalan orang-orang "asing". =). Dan moga juga kita benar-benar menjadi penenang hati para mujahid!.

Kata seorang sahabat, "Besar pengertian 'wajah-wajah penenang hati para mujahid' tu!".
Saya cuma mampu senyum dengan komen itu.

Bila kita baru tersedar masa yang kian pantas berlalu, dan kita baru tersedar yang kita akan merindui saat-saat yang sudah, sedang dan bakal kita lalui, dan kita pula baru mula untuk berdikit-dikit cuba menyimpan kenangan itu dalam bentuk yang paling kita tak akan lupa!


Dengan kasih, kepada kekasih:
Teman, ingatkan aku tika aku lupa,
Nasihatkan aku, saat aku jatuh,
Tegur aku, masa aku salah!
13 : 06
0926272012
Temerloh Road.


Tuesday, September 25, 2012

04 : 51














Konflik jiwa setiap sosok itu berbeda mengikut pada titik kelemahannya.












Sunday, September 23, 2012

23 : 32














Fatihah!
Make a move!













Tuesday, September 18, 2012

Random #19

bismillah

Hari ke hari sepulangnya dari bumi Nipon yang penuh dengan pelajaran, segalanya berjalan seperti yang telah dirancang oleh-Nya. Mungkin juga ada yang berjalan seperti kehendak diri ini, lebih-lebih lagi tentang hal-hal yang kurang baik atau kurang sopan mungkin. Tapi, Allah izinkan sahaja ianya berlaku, seoalah-olah saya rasakan ianya bagai satu ujian yang agak berat bagi saya! Jujur, ianya sangat berat! Benarlah seperti sabda Rasul s.a.w,
“Jihad yang paling utama adalah jihad seseorang melawan hawa nafsunya.” (HR Abu Nu’aim dan Abu an Najjar dari Abu Dzar r.a.)
Bila rasa lose, dongak ke langit dan kata "daijobu, Allah is with me 24/7!"
[Indah kan? Oh, itu gambar pokok durian belakang rumah! (without editing version) ^^]

Sepertinya, ianya sangat berat dan payah! Jujur juga, memang ia berat dan payah! Jihad di jalan juang ini mungkin menuntut pengorbanan yang sangat besar. Entahlah, sehinggakan saya jadi malas untuk memikirkannya. Tapi, ini soal iman! Bukan sesuatu yang mudah untuk dipertaruhkan apatah lagi dijual beli. Mungkin sahaja, biar bersakit-sakit dahulu, biar cedera sedikit dahulu, dari sengsara di hujungnya, dari jadi barah kerana tidak menghindarnya dari awal. Nekad!.

____________________________________________________________________________
#Post ini mungkin sahaja mengundang banyak salah anggap atau sebagainya. Jujur, berat rasa mahu publish kan. Tapi...

Bahwa hidup harus menerima... penerimaan yang indah
Bahwa hidup harus mengerti... pengertian yang benar
Bahwa hidup harus memahami... pemahaman yang tulus
Tak peduli lewat apa penerimaan, pengertian dan pemahaman itu datang
Tak masalah meski lewat kejadian yang sedih dan menyakitkan
Daun yang jatuh tak pernah membenci angin.
Biarkan dia jatuh sebagaimana mestinya
Biarkan angin merengkuhnya, membawanya pergi entah kemana
Dan kami akan mengerti, kami akan memahami... dan kami akan menerima”

--
Tere Liye, 'Daun yang Jatuh Tak Pernah Membenci Angin’, hlm. 196-197

Ruang untuk diri itu sentiasa ada,
Bagaimana menggunakannya itu yang jadi persoalannya.
09182012
11 : 51pm
Tempat jatuh lagikan dikenang
^_^


##Kan ter'publish' jugak akhirnya~~~ =="






Friday, September 14, 2012

Random #18

bismillah

"Moon - It is sure will show up at the right time, in the right place." :)

Ziarah seorang sahabat lewat petang tadi sebelum bertemu di "taman syurga" insyaAllah, membuka satu ruang fikir yang bukan agak baru, tapi perlu difikirkan dengan lebih kritis dan ianya mendatangkan rasa gerun dalam sudut hati yang dalam ini. Oh ye, Alhamdulillah, secara rasminya saya dah menjadi pelajar tahun akhir! ^_^. Label itu datang dengan seribu satu rasa tentang masa hadapan. Hmmm.  Semakin bertambah usia, semakin banyak perkara yang perlu difikirkan dengan lebih serius. Bukan kerana masa depan secara peribadinya, tapi yang lebih utama masa depan perjalanan da'wah & tarbiyah dalam "medan" ini.

Aisyy, sahabat... ziarah mu benar-benar buat aku rasa gerun dan mahu kembali semula ke masa mula-mula kita mendaftar diri di sini dulu. ;p

_______________________________________________________________________________
#Mahu bebas dari rasa yang rasanya tidak perlu, tapi khabarnya rasa itu fitrah!
"Cinta yang terbatas ingin memiliki yang dicintai, tapi cinta yang tak terbatas hanya menginginkan cinta itu sendiri."
"Tapi cinta yang dilahirkan dalam pangkuan cakrawala dan diturunkan bersama segala rahsia malam tidak pernah puas dengan apa pun selain Keabadian dan Kelestarian; cinta itu tidak berdiri dengan hormat kepada apa pun kecuali kepada Tuhan." -- Khalil Gibran, Sayap-Sayap Patah.
##Kembali teringat tentang isi kandungan artikel  yang diminta oleh seorang sis. Indeed, it's not as easy as what we imagine!

Thursday, August 2, 2012

Random #17

Bismillah

Di tengah bendang ini jadi saksi hela nafas kami, peluh keringat kami, kayuhan kami yang bersimpang siur.
Kami mungkin asing pada mereka, tapi kami tak rasa terasing disini! ^_^


“Ajarkan aku untuk selalu memiliki hati yang cantik,… Tidak peduli meski orang-orang tidak pernah sekali pun menyadari kecantikan hati tersebut.”
"Kakek, apakah cinta itu memberi, seperti yang selalu Kakek lakukan saat memberi makan ayam-ayam?" 
"Tidak. Karena kau selalu bisa memberi tanpa sedikit pun memiliki perasaan cinta, tetapi kau takkan pernah bisa mencintai tanpa selalu memberi."  -- Tere Liye novel Berjuta Rasanya.
_______________________________________________________________________
#Akan cari buku ini nanti! Oh, qoute diatas bukan dari saya!


Ramadhan 
Bulan kesabaran
Menahan diri dari perkara yang kita tidak suka!
05 : 53 am
13 Ramadhan 1433H
Suginomoricho, Shiga

Wednesday, August 1, 2012

13 : 52

Bismillah

Bulan pada malam 12 Ramadhan 1433H
Subhanallah!

12 Ramadhan 1433H. Sedar tak sedar sudah hampir setengah purnama Ramadhan kita rai. Amal kita, banyak atau sedikit hanya kita dan Dia sahaja yang tahu. Oh ye, keputusan peperiksaan secara rasminya boleh diambil tahu sejak 00:01 waktu Malaysia malam 12 Ramadhan 1433H. Hebat atau kurang hebatnya keputusan kita, ia punya hikmah dan alasannya yang tersendiri.

Koreksi diri bila da dapat keputusan.
Hmmm. Kurang usaha, kurang doa, banyak buat dosa, masalah hati (riak, ujub, takbur etc.) [Astaghfirullah, kena perbaiki cepat-cepat!], mungkin juga Allah nak uji redha dan tawakalnya diri ini. Atau mungkin sahaja, Allah mahu diri ini rasa nikmat-nikmatnya yang lain, yang memang infiniti tak terucap dengan kata-kata.

"Kebahagiaan hati akan datang bila kita yakin atas segala ketentuan yang berlaku itu ada hikmah dari Allah. Sangat rahsia dan tersembunyi."

Thing to ponder, keputusan peperiksaan itu hanya satu bentuk ujian buat kita. Ujian yang terang dan nyata dan keputusan peperiksaan itu juga medium terang dan nyata untuk koreksi diri. Ya Allah, banyaknya Rahmat dan Rahim Dia untuk diri ini.


Sambil-sambil buat analysis tadi terfikir sambil dok pujuk-pujuk hati;
"Erti syukur yang selalu aku dok kata tu sebenarnya Allah nak uji. Bayangkan, Allah uji dengan dapat keputusan yang tak terfikir dek akal ni, aku akan bersyukur lagi ke seperti selalu?! Nauzubillah min zalik."

"Kadang-kadang Allah hantar sesuatu untuk kita sedar akan sesuatu!"

Hebat tak hebat Allah, masyaAllah.

Alhamdulillah. ^_^

_____________________________________________________________________
"Allah sebut 3 perkara matlamat puasa; mudah-mudahan kamu bertaqwa, mudahan-mudahan kamu bersyukur, mudah-mudahan kamu menjadi orang yang mendapat hidayah dari Allah..." #Mahu ketiga-tiganya!

"...perkara sunat, kalau buat dapat pahala, kalau tak buat rugi. Bayangkan sedekahkan sebiji tamar, Allah gandakan pahalanya sebesar gunung Uhud!.." #Jom buat super-extra perkara sunat!

"Tukar ganti di akhirat nanti adalah pahala dan dosa, pahala akan kita guna untuk ganti dengan dosa...Ramadhan ni, bulan untuk tambah banyak-banyak pahala, supaya tak muflis di mahsyar nanti sebab dah habis pahala sebab ramai yang tuntut akibat dosa kita " -Ust. Kazim


Ramadhan ini,
perang antara iman dan nafsu,
setiap yang kita fikir dan buat,
gambaran jelas kondisi iman kita!
Boost up spirit of Ramadhan!
12 Ramadhan 1433H
13 : 46 pm
Otsu, Shiga

Tuesday, July 31, 2012

Random #16

bismillah



"...tolong dapatkan 3 perkara utama dalam bulan Ramadhan; rahmat, keampunan, tersenarai salah seorang yang bebas dari api neraka..." Ust. Nik Bakri Nik Mat

Ramadhan, sudah menginjak ke fasa yang ke-2, fasa terpenting, adakan keampunan seperti yang kita impikan kita akan dapat?

"Bukan yang kita nak pulun siapa yang paling banyak buat amalannya, tapi Allah nak tengok siapa yang paling baik amalannya! ..tapi biarlah amalan yang banyak, banyak yang berkualiti" Ust Zuhdi Mat Piah
__________________________________________________________________________
#Jaulah ke Osaka yang lepas beri saya nafas baru tentang makhluk Allah bernama manusia. Kita mungkin punya hak untuk menilai, tapi kita tiada hak untuk menghukum.


Serendah-rendah ukhuwah ialah SALAMATUS SODR (bersangka baik), setinggi-tinggi ukhuwah adalah AL-ITSAR (melebihkan saudara kita kebih dari diri sendiri)…”

Ramadhan;
Nilai amalan sendiri,
adakah benar kita sudah beramal?!
Shiga, Japan.
11 Ramadhan 1433
08 : 43 pm

Saturday, July 28, 2012

Random #15

bismillah



Kalau satu masa dulu, saya pernah mengimpikan untuk jaulah, tadabbur alam untuk tambah iman. Kini, peluang itu sudah ada di depan mata. Adakah mungkin akan disia-siakan?
__________________________________________________________________________
Perjalanan kita mungkin nampak biasa, tapi bagaimana cara kita menerapkan nilai Islami, agar hati kita sentiasa merah dengan bunga iman. Ramadhan ini, moga jadi titik perubahan ke arah yang lebih hebat!

Aku tetap melangkah,
10 : 13 am
01282012
Shiga, Japan

Saturday, July 14, 2012

Ujian ini tarbiyah!

Bismillah

Menginjak ke minggu ke-2 di bumi Nippon. Jumaat ke-2 dibumi ini. Hati tertanya-tanya, pelajaran apakah yang Allah ingin ajarkan kepadaku.?! Bagai orang hilang arah. Tapi aku tahu, Dia lebih mengetahui yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Siapalah aku untuk meragukan segalanya, sedang bumi yang aku pijak ini milik Dia, nikmat yang aku gunakan semua ini milik Dia. Tiada satu pun milik kekal.. Kasih sayang aku untuk keluarga juga Dia yang berikan. Kini, aku harus sedar, pada bila-bila masa sahaja semua ini akan diambil, mungkin tanpa sedikit pun tanda atau amaran. Dan kini, perjalanan ku di bumi Nippon yang berbaki 7 minggu lagi akan aku teruskan. InsyaAllah Dia sentiasa ada pada setiap saat aku memerlukan-Nya. Moga juga Atuk damai disana. Ketahuilah Atuk, cucu mu ini sangat mencintai dan menyayangi mu. T_T.

_____________________________________________________________________________________
#Apa yang kita pinjam, kita kena redha bila dah tiba masa untuk kita pulangkan.
##Terdetik, adakah ini ujian untuk menguatkan aku bahawa akan ada dugaan yang lebih besar selepas ini?!
###Mata merah itu rupanya punya maksud! T_T


Kalau dulu aku diberitahu, hajat seorang abah terhadap anaknya agar menjadi ustazah!
Mungkin sukar untuk ditunaikan,
namun, kalau bukan ustazah, paling tidak, aku akan berusaha menjadi seorang yang musleh, ustazah buat anak-anakku nanti!
Begitu juga atuk, pesan dia, agar aku belajar setinggi yang boleh, ilmu dunia juga akhirat,
bumi Nippon ini jadi saksi, InsyaAllah akan aku usahakan!


Dalam kenangan,
13 Julai 2012/23 Syaaban 1433H (Jumaat)
Al-Fatihah buat Atuk, Hj Razali bin Yusof.
Dari bumi Shiga, Japan ku kirimkan doa buat lelaki terhebat yang pernah aku kenal! T_T
Moga ditempatkan bersama orang-orang yang soleh.

Wednesday, July 11, 2012

# Japan 1

bismillah

Indah?! Moga iman dan akhlak kita juga indah! ;)
Chomeiji (Biwako Quasi-National Park), Omihachiman, Shiga prefecture, Japan

Langkah demi langkah sudah diorak.
tapi ini baru pemulaan!
jika ditanya, bumi mana Islam ingin aku daulatkan?
maka aku akan katakan,
"tiada melainkan seantero alam ini!" 
Lembaran baru untuk cerita baru,
bagaimana mukadimahnya?
Indah?
Atau kusam dengan noda yang sengaja kita lukiskan?
Moga, lembaran baru ini punya mukadimah indah,
agar penghujung ceritanya juga indah,
seindah ciptaan Dia untuk hambaNya.
_______________________________________________________________________________________
#Bumi mana yang kita pijak tidak punya rahmat dan rahimNya?! Jawapannya, TIADA!


Kita bergerak bukan kerana kita mahu,
Tapi kerana kita perlu!
07112012
10 : 21am
Calux Assay Laboratory, Shiga, Japan.

Saturday, June 23, 2012

World as a vehicle

bismillah

[Sumber | Make the world a vehicle.]


"Nak dapat pahala tu mudah je!."


"Camane?"


"Buat perkara sehari-harian pon dapat pahala. Basuh baju, angkat kain, siapkan sampel ikan, siang ikan, 'berbusuk' dengan sediment dan macam-macam lagi la. Selagi tak termasuk dalam perkara-perkara yang diharmkan Allah dalam al-Quran dan hadith Nabi. Selitkan niat Lillahita'ala. Free-free je dapat pahala. Mudahkan! :)


Nak tahu, walaupun kita keluar dari rumah, then kite berniat untuk buat sesuatu yang baik pun da dapat pahala!. Pemurahkan Allah kite. Senang-senang je nak bagi pahala pada hamba Dia. :)


Hah! da masuk bulan sya'aban. Mahu buat jadual 'transformasi ramadhan'!"


"Apa tu?"


"Erm macamana nak explain ye. Ermm perkara-perkara yang apa kita nak buat ramadhan nanti, target apa yang kita nak capai, apa perubahan yang kita nak buat ramadhan kali ni."


"Haha, boleh plak. Selalu buat macam tu ke?"


"Selalu buat tapi tak secara hitam putih. Biasanya just letak dalam magic box kat atas ni je (otak). Ehee, tapi kali ni, mahu buat transformasi lain dan lebih sikit. Lebih-lebih lagi kali ni puasa di tempat orang. Harapnya, lebih banyak masa untuk lebih dekat dengan Dia. Tak sabarnya! :)


Nak khatam Quran + tafsir.
Nak habiskan baca buku hadith 40 Imam Nawawi.
Nak habiskan baca buku haraki.
Nak tadabbur alam tempat orang lain.
dan banyak lagi la."


"Eh, kita baca Quran sama ye! :)"


"InsyaAllah! Kita buat sama-sama. Tadarus sama-sama!. Osem! ^_^"


"Erm hadith 40 tu apa?"


"Hadith 40 ni, hadith yang disusun oleh al-Imam Nawawi yang meliputi dari segi aspek akidah dan tauhid dalam Islam. :)"


"OoOoOo..."


_______________________________________________________________________________
Fuhh bila agak-agak rasa penat dengan apa yang sedang dibuat, cepat-cepat refresh niat. Moga sahaja Allah redha. ^_^


"I saw Islam as the correct way to live, and I chose to try to live that way."
- Kareem Abdul Jabbar

Mahu hidupkan taman iman dalam hati.
Rimbun dengan daun sabar,
ranting tawakal,
buah pahala,
bunga ihsan.
08 : 55 am
06232012
KTSN
^_^

Saturday, June 16, 2012

random #14

bismillah

Dalam kerendahan suara berborak dalam Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) lewat petang tadi, mampir seorang junior lalu dia meletakkan barangnya lantas berkata;

"Kak Asma kata, Kak Tehah nak datang study dengan suami!" 
Tanpa menoleh dia berlalu pergi dengan begitu sahaja.

Terkedu! Malu! Panas dirasakan telinga, flashback minggu ulangkaji semester lepas. Datang juga ke PNM untuk ulangkaji. Penuh dengan memori. Senyum :). 

Mungkinkah?!.
Hanya Dia yang tahu.
_________________________________________________________________________________
Kadang-kadang Allah hantar seseorang sebagai asbab untuk ingatkan kita tentang apa yang telah kita lupa. Mungkin sahaja. Dia lebih mengetahui apa ibrah disebalik setiap perancanganNya. ^_^


Belajar dari kerendahan dan ketinggian orang lain,
agar kita tahu letak duduknya diri kita.
F410
08 : 34 pm
06162012
^_^

Friday, June 15, 2012

semut dan gula!?

bismillah

12 Jun 2012

Derap demi derap kaki melangkah, walaupun agak malas untuk pergi ke makmal hari ini, namun gagahkan juga la. Bukan la awal mana, pukul 9.30am turun, bas dah say "bye, bye!" ==". Tunggu bas pukul 10am, sampai ke fakulti, ambik kunci makmal (tingkat 2), ambik sampel (tingkat 3), turun makmal (ground floor), switch on freeze dryer, tunggu 15 minit (bagi suhu turun), letak sampel, kemudian dah tak tahu nak kemana. Esok (13 Jun 2012) ada exam, nota satu pun tak baca lagi ("hebat2!" =="). Tapi, siapa lah saya nak menolak perancangan yang Allah dah sediakan untuk saya, istimewa, khusus, khas, dan terbaik! Mula-mula belajar dalam makmal, tapi macam awkward la pula, orang lain keluar masuk pakai labcoat, tiba-tiba duduk sorang-sorang dalam tu tanpa labcoat kemudian mengadap nota je. Takpe, pindah ke perpustakaan. Ya Allah, damai tu tak semena-mena datang. Cari port, dan mulakan belajar! =). So sweet kan Tuhan kita. Dia bagi apa yang kita perlu bukan apa yang kita mahu. ^_^.

Bila terfikir; "payahnya la!" Mengeluh pun ada kadang-kadang. Tapi teringat kata-kata yang selalu orang bagi motivasi tu; "To get big, do big!" dan Allah tak akan pernah menyusahkan apatah lagi membebankan hambaNya, diluar kemampuan hamba-hambaNya. Nama pun kehidupan. Tiada yang mustahil! =) Semua itu amat mudah bagi Allah, jika Dia mengkehendaki. Maka, anda janganlah cepat mengalah ye! (pujuk diri sendiri. Huhu)


***************

15 Jun 2012

Duduk di meja belajar. Terpandang bunga kahwin salah seorang coursemate yang dah sebulan ++ usia perkahwinan mereka. Cantik! :). Tahniah Cik Wani  n Mr. Right. ^_^. Semoga bercinta hingga syurga. Terpandang pula kad kahwin teman satu kuliah dulu. Pejam celik, pejam celik dah lebih setengah tahun mereka mendirikan rumah tangga. Kadnya masih terlekat kemas di notis board yang dah lama tak berupdate. ==". Mereka sungguh bahagia nampaknya. Khabarnya, Si Isteri makin cemerlang akademiknya, cuma itulah, masa bersama sahabat la pula yang agak terhad. Maklum la, orang sudah ada "teman" tempat mengadu, bercerita, motivator secara official. Bahagia mendengar cerita tentang dia walaupun cuma dari orang lain. Senyum. Itu cerita mereka. Cerita saya, cerita awak, cerita kamu, cerita kalian mungkin sahaja berbeza. InsyaAllah bahagia juga, sekiranya meletakkan segala yang berlaku adalah yang terbaik untuk hidup kita dan meletakkan Dia sebagai sebaik-baik perancang yang tidak pernah gagal dalam urusan perancangan hamba-hambaNya. Bukankah Dia punya kuasa yang tiada batasannya, tidak pernah mengantuk apatah lagi tidur [2 : 225]. 

Cerita saya?!...Hehe. =="

Melewati hari-hari exam dengan pergi ke makmal. Saya exam, orang lain exam juga. Saya ke makmal, tapi orang lain tak ke makmal. Tapi itulah yang membuatkan saya "luar biasa" kata kawan saya sambil ketawa kecil petang tadi. Badan yang penat, minda yang lelah kembali segar!. Motivasi diri kembali hadir. Betul!. Allah dah berjanji; Dia tidak akan pernah sekali-kali membebani hamba-hambaNya. Malah Dia beri ujian, agar bila hambaNya pass ujian itu dengan cemerlang, kemudian hamba itu akan jadi seorang yang lebih mantap keimanan dalam hatinya, paling tidak, hati hambaNya sudah siap untuk menghadapi ujian akan datang yang lebih hebat lagi. Malahan, ujian yang dihadirkan kepada setiap hambaNya itu merupakan sebagai satu medium untuk hambaNya kembali kepada Penciptanya; Allah dan menambahkan sahamnya di akhirat kelak. Malahan, ujian itu juga sebagai lambang kasih dan sayang antara pencipta dengan benda yang diciptanya. 

Saya contohkan dengan analogi; saya cipta satu robot yang boleh memasak,untuk pastikan yang robot saya itu kompeten dan hebat untuk memasak pelbagai menu, saya akan lakukan banyak ujian atas robot saya itu. Saya buat ujian tersebut bukan kerana saya nak hancurkan ciptaan saya itu, tapi untuk pastikan robot saya itu dapat memasak apa juga jenis menu dan hidangan yang saya idamkan. 

Mudahkan!.

Masya Allah. Baru saya sedar. Alhamdulillah ya Allah, kurniakan aku dengan ujian dan kesedaran ini. :').


__________________________________________________________________
Things to ponder : Tarbiyah hati agar jadi lebih kuat, macam "quartz". No?! =p


"..betapa indahnya andai anda manis, kendati dunia pahit,
alangkah enaknya anda redha, kendati manusia marah,
alangkah indahnya kalau ada pembangun antara saya dan anda,
kendati ada perusak di antara saya dengan seluruh dunia,
jika cinta anda jujur, maka segalanya menjadi ringan,
dan semua yang ada di atas tanah itu sebenarnya, adalah tanah juga.."

[penyair]

**puisi itu indah, penuh dengan rasa. ^_^


Kalau sahaja ujian itu ibarat gula,
dan manusia itu ibarat semut,
pasti dikerumuni ujian itu
hatta tidak tinggal sedikit pun!
KTSN
11 : 19 pm
06152012
^_^

Monday, June 11, 2012

random #13

bismillah

sepertinya;
"aku perlu melakukan sesuatu, agar bisa aja semuanya kembali seperti sedia kala. No!?"


Footnote : ujian itu datang dalam pelbagai bentuk Tersilap, maka perbetulkanlah.

"Tak boleh terbang tinggi2, nanti jatuh takut patah sayap dan perlukan masa yang panjang untuk terbang semula!." [Sis Ell, Jun 2012] 

Bila tersadung,
Perlu cepat-cepat bangkit,
Agar tidak tersadung lagi.
Moga sahaja Allah redha.
KTSN
01 : 27 am
06112012
^_^ 

Tuesday, May 29, 2012

random #12

bismillah,

nak cerita kat orang, rasa macam tak proper.
"saya tak stress!"
titik!
&
saya ok je.
^^

#thebadfaceofsocialnetworking,bolehpengaruhiemosioranglain. =="

sumber sini 

saya memang lambat!
orang lambat macam saya nie memang selalu rugi!
kesian pada siapa-siapa yang kena buat projek atau esaimen dengan saya!
sebab saya memang lambat!
maaf!

saya percaya "life is in Allah's hands".
rezeki saya, ilmu saya, umur saya, jodoh saya, jatuh bangun saya, segala-galanya dalam genggaman Dia.
duka saya, suka saya, tertekan saya, bahagia saya, saya ada Dia!.
dan itu sudah cukup untuk buat saya senyum :)
ada Dia pendamping saya.

harapkan manusia, manusia akan jemu akhirnya...
harapkan Allah, kekal buat selamanya... ^_^


titik!.

perjalanan yang tiada hujung,
atas bumi-Nya,
01:40am
29052012
Moga Dia redha ^^




Sunday, May 27, 2012

random #11

bismillah,

1030am

Beberapa hari lepas, tengok semula cerita KCB edisi Spesial Ramadhan episod awal-awal (1-7) dan "ter"baca salah satu novel Hlovate. Beberapa perkara penting saya dapat rasa, yang sebelum nie saya tak perasan pun bila tengok cerita KCB tu. Yang pasti dua perkara kat atas tu dah buat saya rasa "lain". Errrr. Haha

Ok, off sekejap nak pergi membasuh.
Perkara paling "rajin" untuk dibuat di hujung minggu. T_T

****************************************************************

1230pm

Fuuhhh, bajunya tak selesai lagi, masih menunggu turn mesin basuh. Tapi alhamdulillah, bilik sudah beres. Siapa yang nak datang? Silakan. Tapi untuk hari ini sahaja ye. :p . 

Sambung semula. haha. 

Saya merasakan, daripada pengamatan kasar saya dari cerita KCB Spesial Ramadhan dan apa yang berlaku (dengar) dalam dunia realiti adalah perasaan "sayang" seorang yang bergelar isteri kepada seorang lelaki yang bergelar suami itu "lain" jika dibandingkan dengan sayangnya seorang perempuan kepada seorang lelaki sebelum akad nikah. Betul tak? Saya bukanlah suka sangat nak menganalisis cerita atau novel tapi, tapi kali ini, cerita itu membuatkan saya merasakan bahawa masih panjang lagi dan masih banyak lagi ujian yang menanti selepas sahaja akad nikah dilafazkan. Bukan hanya tertumpu pada jihad melawan "nafsu" sebelum kahwin dan jihad dalam mencari pasangan yang paling ideal menurut panduan yang telah ada dalam Quran dan sunnah. 

Hmmm. Payahnya nak cari yang ideal, susahnya nak perangi emosi yang ada pasang dan surutnya. Cerita KCB itu sendiri menggambarkan bahawa orang yang tahu syariah, apabila terlalu dibelenggu oleh emosi, kadang-kadang boleh bertindak bertentangan dengan ilmu yang dia ada. Saya tak tahu lah pula, bagaimana dengan dunia realiti, sebab itu hanyalah cerita buatan manusia. Tapi, semua itu ilham dari Sang Pencipta, maka saya ambil pengajaran dari itu. Bagaimana pula dengan saya nanti, saya bukan lah tahu sangat syariah, apalah pula tindakan saya bila berhadapan dengan gelombang emosi dalam alam tersebut. (jauhnya fikir :P)

Berfokus kepada "mencari". Bila rasa terlebih fikir, cepat-cepat geleng-geleng kepala cakap dah tak nak fikir pasal semua nie. Tapi, haha lepas tu fikir semula. ==" . Fullstop tentang ini!!. Mari fikir tentang report lawatan, exam dan praktikal (sampel tak siap lagi, sob3).

#terfikirkalaulahdapatsuamiseorangustaz:P

Mungkin untuk post selepas ni. ;)

nota kaki 1 : alhamdulillah, dah selesai pun Majlis Makan Malam KPKI 2011/2012. Tahniah dan terima kasih pada coursemate2 yang disayangi selaku penganjur. Osem! We did a good job guys ;)) [nanti update gambar]

nota kaki 2 : ermmm saya minta maaf pada "dia". Saya tak bermaksud pun nak "tengok" T_T


Tuesday, May 22, 2012

Random #10

bismillah

Dalam perjalanan pulang dari kampung bersama dengan mak-mak sedara (saudara) semalam, singgah di satu kedai makan char kuew teow paling sedap di KL (kata oranglah). Pertama kali jugak singgah ke sana dan tak mengecewakanlah ;). Tiba-tiba soalan luar alam disoal oleh salah seorang dari mak sedara tu. Lebih kurang macam ni lah soalannya;

"Dah ada bf (teman lelaki la kot, maksudnya)?"
"(jawab tanpa suara)" laju-laju je geleng kepala ==".
"dah boleh cari dah 'kawan' nie!" respon dia kepada jawapan saya.
saya apa lagi " T_T "

Tapi, bukan tanya-tanya kosong. Tanya soalan 'berisi'. Sebenarnya, tak semua yang kita nampak menzahirkan perkara sebenar dalam hidup kita. Semua orang ada kelebihan menipu orang lain. Tak kiralah secara sengaja atau tak. Buah yang cantik diluar, tak semestinya manis di dalam. Sama macam manusia, tak semestinya senyuman manisnya diluar menandakan dia bahagia dalam hati dia. 

Kisah hidup yang jadi pada orang lain, kadang-kadang Allah sengaja tunjukkan depan mata kita untuk kita ambil sebagai pengajaran dan tauladan. Bukan sebagai bahan untuk menjatuhkan orang lain. Mencari "teman hidup" bukan semudah yang disangka. Salah memilih, dapatlah "buah" yang dah ada ulat menanti busuk. Itu realiti kehidupan yang saya dapat malam tu. Bahagia sebelum kahwin, tak menjanjikan bahagia hingga ke hujungnya. Pilihlah pasangan kerana agamanya, InsyaAllah bahagia hingga ke syurga. Hidup bukan hanya pada rumah tangga atau perkahwinan, ia cuma melengkapkan separuh sahaja dari kehidupan, dan separuhnya lagi, kita kena isi dengan pengisian yang mampu membawa kita ke syurga.


#cuma post random-random ingatan bersama ^^
##moga dipermudah urusan jodoh dan dijodohkan dengan orang yang soleh. Amiinn~



Dengan kasih,
FATIH
05222012
Dari bumi Jalan Temerloh.

Tuesday, April 24, 2012

random #9

bismillah

"its serve me right!"


29:2
Sahih International
Do the people think that they will be left to say, "We believe" and they will not be tried?


fitrah laut, ada pasang surutnya
fitrah iman, ada turun naiknya
fitrah seorang aku, ada pada Dia yang esa

kembara di bumi Dia,
dalam mencari redhaNya.
08 : 51  pm
24 April 2012

Saturday, April 21, 2012

Random #8

bismillah

Sedar tak sedar, agak lama jugak tak bercerita di laman ni. As usual, macam-macam perkara berlaku. Hah, baru je tadi salah seorang dari kawan saya kehilangan purse di pasar malam. Innalillahi wa inna ilaihirajiun. Takziah. Macam tu jugak lah sebenarnya resam hidup, setiap apa yang ada pada diri kita sekarang ni, satu pon bukan hak milik mutlak diri kita sendiri, bila-bila masa je Allah akan ambil semula apa yang sudah dia pinjamkan pada kita. Alhamdulillah ya Allah atas segalanya yang telah Engkau pinjamkan, tak terbalas dan tak dapat digambarkan rasa syukur ni dengan hanya lafaz alhamdulillah, sebab banyak sangat333 nikmat yang Engkau telah beri dari saat ke saat. :)

Hampir setengah semester dah lalui, dan tak lama lagi Ramadhan akan menjelma (harap-harap umur dipanjangkan untuk bertemu dengan ramadhan yang bakal menjelma nie). Rasa macam nak tebus semula semua perkara yang tak sempat nak buat pada ramadhan yang lepas. InsyaAllah, sekiranya dipanjangkan usia, sekolah ramadhan yang akan datang nie akan disambut jauh dari keluarga dan di luar ruang lingkup yang biasa. InsyaAllah mencabar dan harapan; yang luar biasa ni akan mendorong kepada kuasa yang luar biasa dan transformasi yang luar biasa juga. Huhu =). Apa yang luar biasanya nie? InsyaAllah, akan datang bila semua dah selesai, akan saya khabarkan. Yang penting, doa kalian agar dipermudahkan urusan dunia akhirat amat-amat saya harapkan dan dahulukan dengan infiniti terima kasih =).

[sumber sini]
Jadinya, untuk menghadapi ramadhan yang bakal menjelma beberapa bulan je lagi ni, jom warming up dulu, bak kata orang Lipis, "paling koman pun, cepat-cepat le ganti pose mana yang tak habis ganti lagi" (pesanan untuk diri sendiri sebenarnya =P).

[sumber sini ]

Sebagai ingatan bersama, senang hati saya nak kongsikan sebuah hadis yang bermaksud begini :

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: 
“Orang mukmin yang kuat lebih baik di sisi Allah dan lebih dikasihi daripada orang mukmin yang lemah, sedangkan setiap seorang itu mempunyai kebaikannya (imannya) ; oleh itu hendaklah engkau bersungguh-sungguh berusaha memperoleh apa yang memberi manfaat kepadamu, serta hendaklah meminta pertolongan kepada Allah dan janganlah engkau bersikap segan dan malas; dan sekiranya engkau ditimpa sesuatu maka janganlah engkau berkata :” Kalaulah aku lakukan itu ini, tentulah akan terjadi begitu begini, tetapi katalah :” Allah telah takdirkan, dan apa yang dikehendaki oleh kebijaksanaan-Nya Ia lakukan, kerana perkataan ‘kalau’ itu membuka jalan kepada hasutan syaitan. ”

^_^

As salam Alayk
Kembara mencari Tuhan,
Dari Bumi Dia~


Saturday, March 24, 2012

bittersweet

bismillah

merah mata menahan rasa
^^
"Mak, insyaAllah minggu depan orang balik rumah!"
"Wan, nak gulai tempoyak dengan sambal hitam wan masak!"
Syurga dunia penghubung syurga abadi. :)

‎"Whose Islam is the best?" Muhammad replied,"The person who doesn't harm other Muslims with his tongue or hand." [Al-Bukhari] 

Saya minta maaf.
-_-;


mode 1 : bittersweet is sweet lah! >.<
mode 2 : merancang untuk menghabiskan cuti di rumah sahaja! Muktamad!

Thursday, March 15, 2012

Survivalship of Ruz Billaban

bismillah wa alhamdulillah

Its have been quite a long time I'm not posting something here kan? Tapi bila fikir balik yang tak ada yang nak baca pun Fatih oi so, tak ada la kisah sangat. Dalam tempoh yang agak lama ni jugak la macam-macam yang di lalui, setiap hela nafas, setiap derap langkah, setiap detik fikir di benak, setiap deru angin semuanya memberi pelajaran kepada yang mahu belajar dan mencari erti hidup. Progress Prima SDN BHD, saya kembali berkerja disana sewaktu cuti semester yang lalu, rentetan dari cerita pergi temuduga dan angan-angan yang tak kesampaian tu (lalallalaaa...kelakar haha). 

Berkerja bukan perkara biasa bagi saya seorang pelajar sepenuh masa yang tak pernah terikat dengan protokol kerja etc macam saya. Tapi banyak yang saya dapat belajar. Paling kurang, "hanya orang yang merasai penatnya di sawah dapat menilai nilai setitik peluh petani" (ermm faham kan?). Saya belajar macam mana nak naik bas, kena tahu jadual bas, sampaikan ada kawan saya gelakkan saya kata yang saya duduk KL cuti sebulan ni belajar hafal nombor bas. Sentap!. Saya juga belajar macamana nak money budget sebab sumber atau modal saya memang cukup-cukup je, mana nak tambang pengangkutan, mana nak makan lagi. Semua tu saya kena fikir dan rancang. Malam-malam, penat balik dari kerja saya akan buat kira-kira berapa duit yang dah saya gunakan untuk satu hari tu, kalau tak habis guna macam yang dirancang, alhamdulillah, kalau terlebih guna, saya terpaksa fikir cara lain macam mana nak cover semula duit tadi. =) Tapi, alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah sebab Allah itu sifatNya Ar-Razzaq, Yang memberi rezeki, rezeki saya dapat tak putus-putus. Allah beri sepenuhnya pertolongan pada saya. Ya Allah betapa saya sangat belajar erti syukur pada masa itu. Dan saya berharap rasa bersyukur itu berkekalan sehingga akhir hayat saya. Pencarian erti hidup saya mungkin berbeza dan tak seperti orang lain yang biasa2 sebab saya nak jadi orang yang luar biasa, jadi saya kena bergerak seperti orang yang luar biasa. Genap 3 minggu, berhenti! Sebab bakal menyambung pengajian. Dalam tika itu (semasa kerja), Forever Alone sangat signfikan dengan saya. Haha. Lagipon kalau kawan seangkatan ada pon mana yang saya rasa saya boleh buat dan pergi sendiri saya akan buat sendiri dan pergi sendiri dan mereka dah pon faham sikap saya yang satu ni. =) . Saya biasa kata "Survivalship". Tapi dalam hati terdetik juga la "bestnye kalau ada "teman" (halal ye!)". Haha. 

Tapi yang saya nak cuba sampaikan di sini ialah kalau kita rasa kita dah susah yang teramat, sebenarnya masih ramai kat luar sana yang teramat kuasa 2, 3, 10 yang lebih lebih lebih susah dari kita. Reminder untuk diri saya sebenarnya!. Satu point yang betul-betul terkesan dalam diri saya ialah belajar untuk memahami hati dan perasaan orang bawahan kita sekiranya kita ditakdirkan jadi orang atasan. Sebab saya pernah menjadi orang bawahan dan apa yang saya rasa dan ingin sampaikan pada orang-orang yang duduk diatas, "tiadanya kami (orang-orang bawahan), tak akan berjaya sesuatu kerja". Mutualisma sangat penting dalam pastikan keseimbangan dalam kehidupan. Mak saya pernah nasihatkan saya, " nanti, bila da jadi ketua, bila da rasa apa perasaan orang-orang bawah ni, bersikap adil lah dengan mereka" (lebih kurang la maksud dia) dan betul sangat2!!. Dan mak saya juga selalu cerita tentang kerja dia yang selalu kena dengar cakap ketua yang saya kategorikan sebagai "diktator". Nasihat saya untuk terutamanya bagi diri saya yang menaip nie dan siapa yang bertuah, cantik, hensem dan comel yang baca post  kali ni "please be kind and respect to every single human, things, environment yang ada di sekeliling kita, kerana InsyaAllah setiap kebaikan kita akan didoakan kebaikan dari mereka dan juga malaikat di langit yang memerhatikan kita juga akan turut mendoakan kebahagian dan ketenangan hidup kita, InsyaAllah ^.^"

AMARAN KERAS! 
(Semua yang dibawah tiada kaitan dengan semua yang diatas! 
Siapa yang tak nak baca sila tekan tanda X di kanan skrin anda ye!)

Sebelum saya publish, saya nak paste satu sajak yang mungkin boleh kata itulah gambaran hati saya buat bakal suami saya suatu hari nanti ^^. Sumber sajak ni saya dapat dari blog suami Dr. Sarah . Adore them (husband and wife and also their little boboi Izz Zamani =).

Buat Mu Bakal Suami Ku :

Ruz Billaban

Suatu waktu dulu
Aku dilamarmu
Tanda setuju
Kata hati dan aturan tuhanmu
Tertulis di Luh Mahfuz
Akulah bakal isterimu

Telah aku lalui jua
Saat kau datangi hidupku dengan lafaz syahadah
Bekal katamu buat harungi dunia
Juga pasak kehidupan kita berdua
Lalu dengan itu aku terima
Kau datang dengan penuh adanya
Kerana kau suamiku
Habibi jiwa pundak aku letak segala

Bait kita kau hamornikan
Basah lidah alunan Al-Quran
Harum indah bagaikan di taman khayalan

Cinta kita kau asyikkan
Kenalkan aku lebih dengan tuhan
Aku senang, kerana itulah idaman
Untuk hidup dan mati di atas landasan

Senyummu melerai simpul di hati
Susahmu mendurja sengsara nafsi
Sedihmu membasahi pipi ini
Marahmu mengundang pilu segenap nadi

Lalu aku persiapkan diri
Dengan hiasan muslimah solehah
Agar kau tenang melepas lelah
Kerana aku mendokong syariah
Pendamping tatkala kau senang dan payah

Urusanku kau permudah
Jemuranku kau persudah
Masakanku kau jamah
Demamku kau demah
Sakitku tiada lemah
Kerana pasti akan tersedia
Nasi susu tanda sayangmu
Ruz billaban di sisiku

Tidurmu kudampingkan
Sunyimu kuhiburkan
Jatuhmu kubangunkan
Sedihmu kulagukan
Sakitmu kubelaikan
Dan pasti jua kutanakkan
Ruz billaban
Dingin bertaburan kismis manisan
Buat insan pilihan
Yang sentiasa aku rindukan
Dalam doa dan tangisan

Suamiku Ya Harisan
Ya Habib Albey
Bidadara dunia teman dari Ilahi

**********************************************************
Selamat Malam.
Syukurku Pada Mu Ya Allah, Alhamdulillah
Semoga Hari Esok Lebih Baik Dari Hari Ini.
As Salam Alayk.
>,<

Kembara di bumi Tuhan,
With Love,
fatih