Monday, September 14, 2009

KESAYUAN MENYELUBUNGI DIRI


subhanallah...
ya Allah hati merentih sayu...
tidak tahu akan sebabnya...
mngkin kerana terlalu banyak melakukan dosa...

hati kian sayu mendengarkan alunan zikrullah serta azan yang sayup-sayup kedengaran dari jendela bilik ku...
dimana silapnya..
hati bagaikan mahu memberontak..tapi apa sebabnya???

apa yang aku fikirkan???
semua bagaikan tidak kena..
meskipun hanya ada satu kuliah saja hari ini..

tadi petang seorang rakan memberi khabaran..
ayahnya telah menerima lamaran dari seorang lelaki..
dan sudah pun melihat gambarnya..
inikah pengakhiran hidup seoarang perempuan??
kemudian mengabdikan diri buat suami..

tanpa pernah bertemu empat mata...
melihat gambar juga tidak pernah..
apatah lagi berborak dan juga berSMS..
masih ada kehidupan yang begitu..
baru diri ini sedar..
apabila berhadapan dengan dunia yang sebenar...
dikelilingi dengan rakan-rakan yang pelbagai latar belakang...
betapa didiku ini terlalu cetek pengetahuan dan juga pengalaman...

ini baru permulaan kepada sebuah norma kehidupan...
insyaallah sekiranya dipanjangkan umur masih banyak lagi yang bakal aku lalui..
semoga yang baik dapat aku jadikan tauladan..dan yang buruk aku jadikan sempadan..
semoga aku berada dalam perlindungan Allah yang Maha Berkuasa dan yang mengemudi hidup setiap hambaNya..

aku hanya mampu merancang...hanya Allah yang menentukan baik dan buruknya!!!
semoga aku tabah untuk menghadapi apa sahaja yang telah ditakdirkan kepada ku..
tanpa sedikit pun rasa kesal....insyaAllah...

inni akhofullah!!!

No comments: