Thursday, June 9, 2011

mereka dan dia

bismillah

mentari dah pon menampakkan wajahnya, bersinar memberi sejuta harapan. Dalam sedar atau tidak ada insan-insan yang menanti panasnya mentari untuk terus menyambung hidup, mencari sesuap rezeki. Terdiam dia memikirkan hal yang satu itu, kepala terasa serabut ibarat simpulan benang yang halus, sekiranya kasar dalam merungkaikan mungkin saja benang itu akan putus.

Ah cuba pakai kasut mereka, rasakan sendiri apa rasanya. Jangan mudah melempar kata. Mereka juga hamba Dia sama macam kamu, tak ada beza. Yang beza cuma apa yang kamu pilih untuk kelangsungan hidup kamu disini dan disana nanti. Oh baru beberapa tapak menapak sudah terasa kepenatannya sambil mengurut-urut tengkuk yang mungkin sengal akibat terlalu banyak bekerja atau terlau banyak berfikir.


"Mak, bagi la dia peluang untuk rasa penatnya cari duit, susahnya untuk mendapatkan sesuap rezeki." Wah indah dibibir mengungkapkan, macam da faham segala-galanya apa itu hidup. Cukup ke dengan kata-kata?. Rasakan sekarang, erti hidup yang bagaimana yang dia maksudkan? Apa yang terlihat dimata tak sama dengan apa yang dipikul, pepatah melayu dah terlebih dahulu mengajar dia tentang itu, baru sekarang dia tersedar tentang kebenarannya. Dia ibarat budak hingusan yang merengek dikaki sang ibu meminta untuk dibelikan ais krim.

Hari ini dia benar-benar ingin buktikan yang dia boleh, memulakan langkah demi langkah dalam sinaran sang mentari. Indah. Itu yang mampu terluah dari hati dia. Hidup bukan hanya pada buku dan ke kuliah, bukan hanya pada helaian buku fisiologi, anatomi dan toksikologi (sengaja letak subjek "membunuh"). Belajar menapak mencari erti hidupnya yang sebenar, berjalan mencari pengalaman, pengalaman yang tak akan dijumpa dengan hanya membaca.

Setiap dari mereka ada cerita yang tersendiri, baik atau buruk terpulang pada cara mereka tafsirkannya sendiri. Rezeki itu dari Allah bukan dari mereka. Mereka cuma pengantara, ya mereka cuma pengantara antara antara dia dan Dia. Namun mereka jugalah yang berjaya memberi warna dalam hidup dia. Tanpa mereka tak tahu la warna apa yang ada pada kanvas hidup dia. Sehari demi sehari berlalu, sesak nafas memikirkan, apakah penghujungnya nanti? Berhasilkah atau hanya sekadar membiarkan keringat yang mengalir, mengalir tanpa merasa hasilnya? Indah kalau tahu menghargai, indah kalau tahu ada yang memberi ganjarannya nanti, ya akan ada yang memberi ganjaran mungkin bukan sekarang atau disini tapi di tempat yang paling hampir dengan dia, di hati dan di sana, tempat berkumpulnya semua umat manusia.







ps: Tahniah buat mereka =) mereka memang hebat, walaupun mungkin yang berlaku tak seperti yang diharapkan tapi ingatlah mereka, ada lagi yang lebih daif keadaannya. Ingat juga dia walaupun yang berlaku tak pernah sekalipun terlintas di benak dia, ketahuilah Dia lebih tahu yang terbaik untuk dia dan juga mereka.

Situasi dia dan mereka mungkin berbeza, tapi hakikatnya dia dan mereka sama-sama merasa pedihnya.



salam alaik~

No comments: