Friday, February 12, 2010

~honey & bees~

salamullahi alaik...
alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan buat Rabb Izzati.
atas nikmat Iman & Islam.
alhamdulillah terlalu banyak nikmat yang tidak terhitung oleh kita dalam sehari-hari menjalani hidup, mungkin ramai yang terlupa tanpa keizinanNya kita tak akan hidup seperti kita pada hari ini. Ramai juga yang tidak sedar mungkin, akan kesaksian kita dengan pencipta kita; Allah sebagaimana yang disebut dalam al-Quran surah al-A'raf : 172 ;

Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman):" Bukankah Aku ini Tuhanmu? "Mereka menjawab: Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi". (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya kami (bani Adam) adalah orang-orang yang lengah terhadap ini (keesaan Tuhan)".
QS. al-A'raf (7) : 172

Saya bukan cuba untuk menambah beban dibahu sesiapa cuma sejak tika dan detik kesaksian kita pada Allah, amanah itu sudah ada untuk kita laksanakan semasa hidup kita atas bumiNya ini. Amanah itu akan disoal kelak, di suatu masa yang mana tiada siapa mengetahui tika dan saatnya. Persoalannya apa amanah itu? Mungkin ini jawapannya; Allah Ta'ala berfirman, ''Dialah yang menjadikan kamu sebagai khalifah-khalifah di bumi'' (Fathir: 39).

Saya selalu berfikir, bagaimana untuk menyampaikan sesuatu yang bermanfaat pada orang lain kerana kejadian kita di atas muka bumi ini bukanlah hanya untuk kita bersukaria, berseronok dengan nikmat yang dikurniakan. Namun itu bukan bermakna saya menafikan bahawa hidup ini adalah untuk dinikmati, kita nikmati hidup sambil mensyukuri nikmat yang diberi, sambil menyelam minum air tapi jangan sampai lemas. Jangan salah faham dengan "lemas" disini, sambil menyelam minum air tapi jangan sampai lemas disini saya maksudkan sebagai dalam melakukan amalan kita perlu tahu tentang sesuatu yang ingin kita amalkan itu. Perlu ada ilmu, bukan hanya jadi abid yang kuat melakukan ibadah tapi tidak memiliki ilmu yang cukup. Maka akan lebih mudah goyah imannya apabila didatangkan padanya dengan sedikit ujian, nauzubillah.

“Sampaikan daripada aku walaupun satu ayat dan ceritakanlah riwayat daripada Bani Israel, dan sesiapa mendustai aku dengan sengaja, maka disediakan tempat baginya daripada api neraka.” (hadis riwayat Bukhari & Tirmidzi)

Hadis di atas sudah terang menyatakan sunnah Rasul untuk sampaikanlah darinya walaupun satu ayat. Semua yang disampaikan Rasulullah S.A.W adalah yang bermanfaat. Rasulullah S.A.W sendiri berdoa dengan doa "Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari ilmu yang tidak bermanfaat". Apakah yang dikatakan dengan ilmu yang bermanfaat?.

Suatu ketika Allah SWT memberi wahyu kepada Nabi Daud, "Wahai Daud, pelajarilah olehmu ilmu yang bermanfaat".

"Ya, Allah, apakah ilmu yang bermanfaat itu?" tanya Daud. "Ialah ilmu yang bertujuan untuk mengetahui keluhuran, keagungan, kebesaran, dan kesempurnaan kekuasaan-Ku atas segala sesuatu. Inilah yang mendekatkan engkau kepada-Ku".

Maka sudah teranglah dalam kehidupan kita ini, ada kewajipan pada diri kita untuk menyampaikan ilmu tidak kiralah secara formal atau tidak, malah setiap perkataan yang terkeluar dari mulut kita ini akan dipertanggungjawabkan pada diri kita. Semoga dalam setiap ucapan kita sehari-hari memberi manfaat pada sesiapa sahaja yang mendengarnya.

Kesimpulannya, hidup ini saya analogikan ibarat sekumpulan lebah yang mencari madu, madu dan madu kemudian diambil dan dinikmati oleh manusia, madunya bukan sekadar manis malah mendatangkan seribu kebaikan buat manusia begitu juga dalam hidup kita hendaknya kita terus mencari ilmu, ilmu dan ilmu kemudian kita guna dan sampaikan ilmu tersebut pada semua orang, ilmu tersebut bukan sahaja bermanfaat pada semua orang malah menjadi saham untuk kita di sana nanti. Subhanallah alangkah indahnya menjadi seperti lebah bukan?.

nota kaki 1 : rujukan ;1) dari searching yang sangat banyak~ (*_*)

nota kaki 2 : feeeeeeeewwwwwwwwwww ....baru dapat rasa macamana pengalaman sebenar menulis dalam erti kata yang agak formal....bukan senang-senang je nak masuk jannah nieyh..haisy..(semoga diberi kekuatan)...

nota kaki 3 : sudah terang lagikan bersuluh..heee..semoga dapat manfaat dari semua nie ye....hah..kalau ada fakta atau penerangan yang tak berapa betul tu harap dapat la tegur ye..(saya budak yang duduk luar pagar..erk..bukan2 saya budak yang baru belajar nie)...

jazakallah (^_^)

No comments: